mo 42

























محرمانه

مولیبدن

 

مولیبدن عنصر 42 با معادل انگلیسی molybdenum نماد: Mo

 خواص

مولیبدن عنصر فلزی با عدد اتمی ۴۲٬ در گروه VIB و دوره پنجم جدول تناوبی جای دارد.جرم اتمی 95.94٬ظرفیتها 2٬3٬4٬5٬6 داراری هفت ایزتوپ پایدار است.

 مشخصات

فلز خاکستری یا گرد سیاه.به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی‌شود .کانیهای آن به صورت مولیبدنیت(فرمول:MoS2)در طبیعت یافت می وشد.عنصری ضروری است برای تغذیه گیاه.در اسی هیدروکلریک یا هیدروفلوئوریک٬هیدروکسید سدیم٬آمونیاک یا اسید سولفوریک رقیق نامحلول است٬با ساید سولفوریک یا نیتریک گرم و غلیظ و اسید کلریدریک جوشان واکنش می‌دهد٬در آب نامحلول است.جرم حجمی 10.298889 ٬نقطه ذوب 2610 ٬نقطه جوش 5560.مولیبدن به صورت شبکه مکعبی مرکز پر متبلور می‌شود.دارای سمیت ضعیف است.

 احتیاط

به صورت گرد اشتعال پذیر می‌باشد خورنده

 طرز تهیه

احیای آلومینیوترمی٬هیدروژن٬کوره الکتریکی اکسید مولیبدن(III) یا مولیبدات آمونیم.برای استخراج ان مولیبدنیت را تشویه می‌کنند و به صورت اکسید در می‌آورند.اکسید حاصل را در کوره‌های الکتریکی به کمک زغال احیا می‌کنند.

شکلهای قابل دسترس

شمش٬میله٬سیم٬گرد٬شمش(از گرد)٬ورقه‌های بسیار شکل پذیر٬فشرده٬همچنین به صورت بلورهای بزرگ منفرد

 کاربرد

عامل آلیاژکننده در فولاد و چدن برای افزایش استحکام و مقاومت آنها٬آلیاژ آن با تنگستن جای پلاتین را می‌گیرد.به عنوان آنتی کاتد در لوله روتنگن به کار می‌رود٬مادهی رنگی برای جوهرهای چاپ٬۲۲۲رنگها و سرامیک٬کاتالیزور٬روان کننده جامد٬قسمت‌های موشکها و هواپیماها٬راکتورها٬پره‌های توربین٬ریختن تحت فشار آلیاژهای مس٬باتریهای ویژه٬تهیه آلیاژها و فولادهای ویژه.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1389برچسب:,ساعت 11:47 توسط فواد|


آخرين مطالب
» <-PostTitle->
Design By : Pars Skin